2009. szeptember 11., péntek

Monoki modell – a cigány gyerekek érdekében

Mint tudjuk, az egyik híres-hírhedt monoki rendelet szerint nem kaphat gyermekvédelmi támogatást az önkormányzattól az a szülő, akinek a gyereke az iskola, óvoda felszólítása ellenére sem látogatja az oktatási intézményt. Szepessy szidalmazása kapcsán nagyon sokan elfelejtik megemlíteni azt a vitathatatlan tényt, hogy az óvodába, iskolába járatás a cigány gyerekek egyetlen esélye a kitörésre. Miután sok cigány szülő ezt – pontosan saját képzetlensége és tájékozatlansága miatt – (még) nem látja át teljes mértékben és nem fektet nagy súlyt az óvodába-iskolába járatásra, ezért a jelenlegi gazdasági-társadalmi helyzetben a monoki modell bevezetése, azon belül pedig az óvodába és iskolába járatás ilyen módon történő ösztönzése a cigány gyerekek érdekét szolgálja. Itt most két tanulmányt ajánlok elolvasásra, amelyek a gyerekek nevelésébe való invesztálás szükségességével foglalkozik. A nem éppen konzervatív Gøsta Esping-Andersen is arról ír, hogy mennyire fontos lenne egy gyermekközpontú társadalmi beruházási stratégia[1]. (Esély 2008/5) A másik cikk egy OECD-jelentés[2] arról, hogy Magyarországon hogyan valósul meg a kisgyermekkori nevelés és gondozás, milyen hiányosságok vannak és milyen javaslatai vannak az OECD szakértőinek e tekintetben. Ugyan a vizsgálat 2002-ben készült, mégis szinte minden vonatkozásában aktuálisnak tekinthető.

[1] Gøsta Esping - Andersen, Egy gyermekközpontú társadalmi beruházási stratégia - 2008/5.
http://www.esely.org/kiadvanyok/2008_5/ESPING.pdf

[2] http://www.gyerekesely.hu/index.php?option=com_search&Itemid=99999999&searchword=kisgyermekkori&searchphrase=any&ordering=newest

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése